• Ingurumen arloak
      • Ura
        • URA, Uraren Euskal Agentzia
      • Euskadiko Itun Berdea
      • Ekonomia Zirkularra
        • Produktu Zirkularren Katalogoa
        • Teknologia garbien zerrenda
        • Produktuaren ingurumen-aztarna
        • Ingurumen informazio fitxak
      • Airea
        • Airearen kalitatearen sarea
      • Hondakinak
        • Hondakinak 2030rako Plana
        • Life Giswaste Proiektua
        • EEH Aurrezten web-aplikazioa
        • EEH Aurrezten web-aplikazioa
        • Hondakinak Murrizteko Europako Astea
      • Tokiko Jasangarritasuna
        • Udalsarea 2030 Sarea
        • Euskadiko Tokiko Garapen Jasangarriko Behatokia
      • Klima aldaketa
        • Erreminta-kita
        • LIFE IP URBAN KLIMA 2050
        • Klima Eszenarioak
      • Energia
        • Energiaren Euskal Erakundea EVE
      • 2030erako Euskadiko Ingurumen Esparru Programa
      • Erosketa berdea
        • Ingurumen Irizpideak
      • Lurzoruak
        • Lurzoru kutsatuen inbentarioa
        • Prozedura administratiboak
      • Biodibertsitatea
        • Natura 2000 Sarea
        • Espezie inbaditzaileak
      • Ekodiseinua
        • Basque Circular Hub
      • Ingurumen-hezkuntza
        • Erronka Garbia eta Ekitaldia Jasangarria
        • Ekoetxea Sarea
      • Ingurumen-komunikazioa
        • Ingurumen-Komunizakoaren eskola
        • Euskadiko Ingurumen-Kazetaritzako saria
        • Kazetarientzako baliabideak
  • Albisteak
  • Argitalpenak
  • Zerbitzuak eta baliabideak
      • FEDER FUNTSAK 2014-2020
      • INGURUNET-Ingurumen-kudeaketari buruzko informazio eta tramitazio-sistema
      • EMAS ziurtagiria
      • Ingurumen Jardunbide Egokiak
      • Enpresei laguntzeko ekodiseinua
      • Laguntzak eta diru-laguntzak
        • Euskadi
        • Izapidetze elektronikoa
      • Ohiko galderak
      • Lurzoru kutsatuen inbentarioa
      • Klima-aldaketaren Geoataria
      • Erronka garbia eta Ekitaldia Jasungarria
      • Etiketa ekologikoa
      • GeoEuskadi, Euskadiko Datu Espazialen Egitura
  • Agenda
    • Ihoberi buruz
    • KONTRATATZAILE PROFILA
    • Gardentasuna
    • Kontaktua
    Kargatzen...

    Klima aldaketa

    1. Hemen zaude:
    2. Ingurumen arloak
    3. Klima aldaketa

    Klima aldaketa

    • Oinarrizko Kontzeptuak 
    • Erreminta-kita
    • Ingurumen-politika
    • Albisteak
    • Agenda
    • Argitalpenak
    • Ohiko galderak
    • Araudia
    • Jardunbide egokiak

    Oinarrizko kontzeptuak

    • Ingurumen-erronka premiazkoena  
    • ASTEKLIMA, herritarrak eta klima-larrialdia 
    • Klima-aldaketari Egokitzeko KLIMATEK Proiektuak 
    • Klima-aldaketaren Pirinioetako Behatokia  
    • KAPB ADAPYR proiektua
    • “Change the Change” Konferentzia

    Klima-aldaketa planetako nazio guztiek aurrez aurre dituzten ingurumen-erronka premiazkoenetako bat da. NBEren Klima-aldaketari buruzko Gobernuarteko Taldeak (IPCC) adierazi duenez, XX. mendearen erdiaz geroztik atmosferan gertatutako berokuntza globala gizakion jardunak eragindakoa da.

    Azken 150 urteetan, munduko tenperatura 0,8 ºC inguru igo da, eta aurreikusita dago igotzen jarraituko duela. Klimaren aldaketa horiek zuzeneko ondorioak izaten ari dira sektore batzuetan, hala nola nekazaritzan, basogintzan, energiaren ekoizpenean, turismoan eta –oro har- azpiegituretan.


    Gaur egun, Europako Hegoaldea da klima-aldaketaren zuzeneko ondorioak gehien pairatzen dituzten eskualdeetako bat. Ondorio horien artean, besteak beste, tenperaturaren igoerak, uholdeak eta lehorteak daude.


    Euskal Autonomia Erkidegoan, berotegi-efektuko gasen isuriek (BEG isuriak), klima-aldaketaren eragileak direnak, % 1eko gorakada izan zuten 2015. urtean, aurreko urtearekin alderatuta. 2005. urteari dagokionez, isuriek % 24 egin dute behera, eta KLIMA2050 Klima-aldaketaren Euskadiko Estrategiaren helburuak lortzeko zehaztutako ibilbidetik baino pixka bat beherago daude. Estrategia horretan, hain zuzen ere, % 40ko murrizketa ezarri da 2030. urterako.

    KLIMA-ALDAKETAREN EUSKADIKO ASTEA

    ASTEKLIMA - Klima-aldaketaren Euskadiko Astearen helburuIhobe_Asteklima_logo nagusia da herritarren artean zabaltzea klima-aldaketaren kontrako konpromiso pertsonala.

    Ingurumen Sailak “Ekintza oro, txikia bada ere, garrantzitsua da” leloa abiapuntutzat hartuta sustatutako ekimen honetan denetariko ekintza asko antolatu dira (hitzaldiak, jardunaldiak, tailerrak, bisita teknikoak, ipuin-kontalariak, erakusketak, zinemaldiak), batzuk administrazio publikoen esku eta beste batzuk enpresen esku. Ekintza horien guztien xedea klima-aldaketaren kontrako borroka herritarren eguneroko bizitzan txertatzea da, banakako konpromiso gisa.

    ASTEKLIMA 2019


    Klima-aldaketaren Euskadiko Astearen lehen edizioa 2019an egin zen; orduan, 6.500 pertsonak baino gehiagok parte hartu zuten EAEko 47 udalerritan antolatu ziren 16 ekitalditan.


    ASTEKLIMA-ren webgunea

    Klima-aldaketari Egokitzeko KLIMATEK Proiektuak

    publicacion klima 2050
    Deskargatu

    Eusko Jaurlaritzak, Ingurumen sailaren bitartez, diru-laguntzak eskaintzen ditu klima-aldaketari egokitzera zuzendutako berrikuntza- eta demostrazio-proiektuak garatzeko, “KLIMATEK I+B+G” laguntzen deialdiaren bidez.

    Laguntza horiek zuzentzen dira bai Teknologiaren Euskal Sareko eragiletzat hartzen diren pertsona juridikoei eta bai industriaren, merkataritzaren edo zerbitzuen arloko jarduerak gauzatzen dituzten erakunde pribatuei.

    Laguntzetarako deialdi bakoitzean aurkezten diren proposamenek erraz erreplikatu daitezkeen metodologiak eta aplikazio pilotuak definitu behar dituzte, Euskadiko eragile guztiek egunerokoan erabil ditzaketen mapak edo beste produktu batzuk sortu behar dituzte, edo saiakuntza-bankuak identifikatzea eta aukeratzea ahalbidetu behar dute, klima-aldaketaren efektuak epe ertainera monitorizatzeko eta, horren bidez, jarduteko neurri, irizpide eta baldintzak definitzeko.

    Proposamenak baloratzerakoan, honako hau hartzen da kontuan: klima-aldaketari egokitzearen ikuspuntutik berritzaileak izatea; lan-metodologia; baliabideen egokitasuna; emaitza ukigarri, praktiko eta erreplikagarrietara orientatuta egotea; eta proiektuaren garrantzia KLIMA 2050 Klima-aldaketaren Euskadiko Estrategiaren helburuei begira. 

    Klima-aldaketaren Pirinioetako Behatokia

    observatorio pirenaico del cambio climático

    Bere 2007ko txostenean, NBEren Klima-aldaketari buruzko Gobernuarteko Taldeak mendi-eremuak identifikatu zituen klima-aldaketaren aurrean bereziki sentikorrak diren eremu bezala.

    2010ean, Pirinioetako Lan Elkarteak (CTP) –Euskadi beraren partaidea da- abian jarri zuen Klima-aldaketaren Pirinioetako Behatokia (OPCC), helburu hauekin:

    • Klima-aldaketak Pirinioetan dituen inpaktuei buruz dagoen ezagutza konpartitzea eta kapitalizatu beharreko ezagutza berria identifikatzea. 
    • Naturaguneek klima-aldaketaren aurrean duten kalteberatasuna eta horren inpaktu sozioekonomikoa aztertzea, batez ere tokiko biztanleriari dagokionez. 
    • Jarduera ekonomikoen eta natura-inguruneen egokitzapena hobetzeko gomendio eta aholku operatiboak prestatzea, Mendigunearen eta bertako herritarren garapen harmoniatsua sustatuz. 
    • OPCCRren lanak gizarteari eta eragile sozioekonomikoei ezagutzera ematea. 
    • Pirinioak bistaratzen laguntzea klima-aldaketari buruzko behaketa eta egokitzapenaren arloetan, bai Europan eta bai nazioartean, eta Behatokiaren europar sare bat sortzearen alde egitea. 

    Ihobe sozietate publikoa OPCC proiektuaren 11 bazkideetako bat da, Espainiaren, Frantziaren eta Andorraren arteko lurralde-lankidetzako POCTEFA europar proiektuaren baitan. Gaur egun, OPCC-POCTEFA proiektua bost ekintza nagusiren inguruan dago egituratuta: klima, ura, biodibertsitatea, basoak eta arrisku naturalak.

    Ihobe sozietate publikoa da proiektuaren burua, eta espainiar alderdia koordinatzen du biodibertsitatearen eremuan. 

    KAPB ADAPYR proiektua

    opcc-eusKAPB ADAPYR proiektuaren helburua (Ihobe 12 erakunde bazkideetako bat da) Pirinioetan klimaren aldaketara egokitzeko jardunbide onen behaketa, kapitalizazioa, transferentzia eta jabetzea da, mugaz gaindiko lankidetzaren testuinguruan.

    Ekintzak:

    • Behaketa eta ikerketa arloetako lankidetzako lana sendotzea Pirinioen bi aldeetan, klimaren aldaketak Pirinioetan duen eraginaren oinarrizko adierazleak definituta.
    • Pirinioetako Lan Elkartearen Pirinioetako Estrategiaren 1. ardatzean inskribatuko den, eta klimaren aldaketaren arloko gainerako lurralde-estrategiekin bat etorriko den Klimaren Aldaketaren Lehen Estrategia Pirenaikoa egitea.
    • Partaidetza-prozesuen bitartez ezagutza transferitzea, Pirinioetako sektore sozioekonomiko nagusietarako (nekazaritza-artzaintza, turismoa, energia, osasuna) baliagarria den informaziorako eta informazio espezifikoa sortzeko beharra identifikatzeko.
    • Erakunde eskudunekin eta balizko finantzaketa-iturriekin lankidetzan aritzeko formulak bilatzea, epe luzean Pirinioetan klimaren eraginari buruzko behaketei eusteko.
    • Erabakiak hartzen laguntzea eta inplikatutako hainbat eragileri jakinaraztea
    • Pirinioei, lurralde horrek klimaren aldaketa globalaren aurrean dituen berezitasunei eta premiei ikusgaitasun handiagoa ematea.

    Bazkideak:

    • Pirinioetako Lan Elkartea (CTP);
    • la Estación Experimental de Aula Dei - Agencia Estatal Consejo Superior de Investigaciones Científicas (EEAD-CSIC);
    • Bureau de Recherches Géologiques et Minières (BRGM);
    • FORESPIR; Conservatoire botanique pyrénéen agréé Conservatoire botanique national des Pyrénées et de Midi-Pyrénées;
    • Instituto Pirenaico de Ecología - Agencia Estatal Consejo Superior de Investigaciones Científicas (IPE-CSIC);
    • Centre National de la Recherche Scientifique (CNRS);
    • la Ligue pour la Protection des Oiseaux (LPO);
    • Ingurumenaren Euskal Erakunde Publikoa (IHOBE);
    • Nafarroako Sozietate Publikoa (NASUVINSA);
    • el Servei Meteorologic de Catalunya (SMC);
    • Centre Estudis de la Neu i de la Muntanya de l’Institut d’Estudis Andorrans, (CENMA).


    KAPB-EUS


    Eskualde Garapeneko Europako Funtsak (EGEF) finantzatu du proiektua, % 65ean, Interreg V-A Espainia-Frantzia-Andorra programaren bidez (POCTEFA 2014-2020).

    “Change the Change” Klima-aldaketari buruzko Nazioarteko Konferentzia

    2019an, Euskadik “Change the Change” (Aldaketa Aldatu) Klima-aldaketari buruzko Nazioarteko Konferentziaren lehenengo edizioa hartu zuen, Donostian. Zita honek 700 pertsona baino gehiago bildu zituen, alor hauetakoak: enpresa, tokiko administrazioa, unibertsitatea, zentro teknologikoak, ikerketa zentroak, GKEak eta gizarte-erakundeak. Topaketa horren helburua da klima-aldaketaren inguruko eztabaida gidatzea, maila goreneko hizlariekin, eta gure ingurunean jarduteko aukera berriak irekitzea.

    Konferentziaren antolatzailea Eusko Jaurlaritzako Ingurumen Saila izan zen, eta laguntzaileak, berriz, Espainiako Gobernuaren Trantsizio Ekologikorako Ministerioa, Gipuzkoako Foru Aldundiaren Ingurumen eta Obra Hidraulikoen departamentua eta Donostiako Udala.
    Hiru egunetan, berrogeita hamar adituk, munduko klima-aldaketaren alorrean dauden onenetakoek, euren ikuspegi estrategikoa eman zuten gai hauen inguruan: planetaren osasuna, eskualdeen rola, hiri-ingurunea, jasangarritasuna, trantsizio energetikoa, ekonomia, hezkuntza eta emakumeen lidergoa.

    change-the-change-konferentzia-eus

    Zortzi panel tematiko

    Nazio Batuen Erakundearen “Momentum for Change” ekimenaren baitan kokatuta, eta Parisko Akordioekin bat etorriz, Change the Change Klima-aldaketari buruzko Nazioarteko Konferentziak abangoardiako ikuspegi bat helarazi zuen planetak aurrez aurre duen klima-aldaketaren erronkez, eta alor horretan diferentzia makatzen ari diren ekimenak eman zituen ezagutzera.

    Change the Change Konferentziako 8 panelek arlo hauek jorratu zituzten:

    1. Planetaren osasuna: ekintzarako zientzia. Panel honek klima-aldaketaren ikuspegi zientifikoa jorratu nahi du, erronkak non dauden adieraziz eta erantzunak nola bideratu behar diren azalduz, konbentzimendu batez: ezagutza dela ekintzara bultatzen duena honelako erronka global baten aurrean.

    2. Eskualde-ingurunea. Panel honek Klima-aldaketaren aurkako borrokarekin bereziki konprometituta dauden eskualdeetako esperientziak erakutsiko ditu, erronka nagusiei euren lurraldeetan nola aurre egiten dieten erakusteaz batera.

    3. Hiriak. Panel hau hirietan jadanik hartzen ari diren neurri eta esperientzien erakusleihoa izango da; tokiz tokiko klima-ekintza erakutsiko du, eta ekintza horiek izan behar dituzten norabide eta lehentasunei buruzko ikuspegia eskainiko du.

    4. Jasangarritasuna. Panel honetan aztertuko dira jasangarritasun-politiken nazioarteko aurrerapena, 2030erako Agendaren aplikazioa, klima-aldaketarekin duen inplikazioa, eta etorkizunari begira agertzen diren erronkak.

    5. Energia-trantsizioa. Panel honetan, bidezko energia-trantsiziorako kontuan hartu behar diren alderdiak jorratuko dira.

    6. Ekonomia. Panel honetan eztabaidatuko diren gaien artean egongo da nola aurre egin erronka ekonomiko globalari banku- eta finantza-sistematik edo aseguruen sektoretik.

    7. Hezkuntza, kultura eta gizartea. Klima-aldaketa sektore askotan eragina duen zeharkako erronka bat da, aldaketa sozial eta kulturalak planteatuz. Klima-aldaketak badu eragina nekazaritzan eta basogintzan eta arrantza, elikadura, osasun, segurtasun eta garraioaren sektoreetan, besteak beste, eta erronka berriak planteatzen ditu, alegia, etxebizitza eta hiri-plangintza, kultura, hondakinen kudeaketa edo herritarren kontzientziazioaren ikuspegitik jorratu behar diren erronka berriak. Klima-aldaketaren eraginez gertatuko diren gizarte-aldaketak eta horiei heltzeko modua dira panel honen ardatz nagusiak.

    8. Emakumeen lidergoa Emakumez soilik osatutako panel honek klima-aldaketari heltzeko ikuspegia erabat eraldatzen ari diren emakumeen testigantza eta bizipenak emango ditu ezagutzera.


    “Change the Change” 2019ko Klima-aldaketari buruzko Nazioarteko Konferentziaren bideoak


    “Change the Change” 2019ko Klima-aldaketari buruzko Nazioarteko Konferentziaren argazkien albuma

    Klima-aldaketaren bitartekoak eta tresnak



    Eusko Jaurlaritzak, sozietate publiko honen bidez, klima-tresna eta -zerbitzuak prestatu ditu administrazio publikoei, enpresei eta herritarrei klima-aldaketak eragindako inpaktuetara egokitzen laguntzeko, bai eta isuriak murrizten eta xurgapenak handitzen ere (arintzea).

    Ihobek bitartekoak eta tresnak landu izan ditu bere historian zehar, batzuetan enpresei zuzenduak (adibidez, karbono-aztarna), edo udalerriei (adibidez, udal-inbentarioak edo klima- eta energia-planak egiteko gida), eta beste batzuetan publiko anitz edo espezializatuagoari (adibidez, klima-agertokiak). Gainera, aukera ematen dute zenbait zeregin egiteko: diagnostikoak (berotegi-efektuko edo arriskuko gas-isurienak), ekintzak (planak lantzea)...

    Atal honetan, klima-aldaketarekin lotutako bitartekoen kita bistara daiteke: kartografia informazioa antolatzeko eta aurkezteko baliabide gisa erabiltzen duten klima-arakatzaileak; arintzearen eta egokitzapenaren arloko tokiko plangintza-tresnak; isuriak murrizteko eta/edo konpentsatzeko kalkulagailuak, etab.

    Horiek guztiak, helburuaren (arintzea edo egokitzapena) eta xede-publikoaren (herritarrak, administrazio publikoak eta enpresak) arabera sailkatuta.

    Herritarrentzako arintze-tresnak

    1. Herritarren CO2 kalkulagailua:

      calculadora co2 ciudadania
      Kalkulagailua
      Herritarrentzako CO2 baliokidearen kalkulagailuak aukera ematen du pertsona bakoitzak egunero sortzen dituen berotegi-efektuko gasen kantitatea kalkulatzeko, eta, gainera, erabiltzaileak batezbestekoaren gainetik edo azpitik ote dagoen jakin ahal izango du, baita bere aztarna murrizteko zer egin dezakeen ere, ohiturak birbideratzen eta berotegi-efektuko gasen isuriak murrizten laguntzen duten keinuekin batera.




    2. 52 keinu klima-aldaketaren aurrean

      kalkulagailua

      Herritarren parte-hartzea funtsezkoa da klima-aldaketara egokitzeko eta hura arintzeko. Horretarako, ‘52 keinu klima-aldaketaren alde’ tresnak aukera ematen du pertsona bakoitzak klima-aldaketarekin duen konpromisoa kalkulatzeko bere eguneroko ekintzetan oinarrituta.

      Tresna hori osatzeko, ohiturak birbideratzeko eta berotegi-efektuko gasen isuriak murrizteko balio duten 52 keinu biltzen ditu.



    3. Erakundeetan berotegi-efektuko gasen inbentarioak garatzeko UNE-ISO 14064-1:2006 araua aplikatzeko
    Erakundeetan berotegi-efektuko gasen inbentarioak garatzeko UNE-ISO 14064-1:2006 araua aplikatzeko
    Deskargatu

    Emisioak murrizteko lehen urratsa neurketak egitea da, hau da, emisioen inbentarioa egitea; neurketa hori ezinbestekoa da, halaber, aurrerapenen jarraipena egiteko. ISO 14064-1:2006 araua da tresnarik egokiena erakundeek beren emisioen inbentarioak egin eta haien berri emateko, alegia, karbono-aztarna korporatiboa kalkulatzeko. Hala, erakundeek lagundu egin dezakete klima-aldaketa arintzen, guztiok baikara horren arduradun.

    Enpresa eta administrazio publikoentzako arintze-tresnak


    • Euskadiko berotegi-efektuko gasen Inbentarioa
    calculo de huella de carbono
    Deskargatu

    Euskadiko berotegi-efektuko gasen inbentarioa eragiketa estatistiko bat da, lurralde historikoaren arabera berotegi-efektuko gasen isurien bilakaera ikusteko eta Euskadik ezarritako nazioarteko murrizketa-helburuei egiten dien ekarpena ezagutzeko aukera ematen diguna.


    1990ean, Euskadik 20,8 milioi tona CO2 baliokide isuri zituen; 25,5 milioi tona 2005ean; eta 18,6 milioi tona 2019an. 2005. urtearekin alderatuta, isuriak % 27 murriztu dira; 1990. urtearekin alderatuta, berriz, % 11 murriztu dira . BEG isuriak, CO2 baliokidetan neurtuta, % 2 murriztu dira 2019an 2018. urtearekin alderatuta, eta, balio absolutuetan, 18,6 milioi tonatan kokatu dira. Azken urteko isuriak sektore ia guztietako isurien beherakada orokorrak baldintzatu ditu, nekazaritza-sektorean hazkunde txiki bat izan ezik.


    • Karbono-aztarna erakundeeta

      calculo de huella de carbono
      Deskargatu  (gaztelainaz)
      Erakundeetzako karbono-aztarnaren kalkulagailua  (gasteleraz), nazioarteko UNE EN ISO 14064-1 arauan oinarrituta, ingurumen-aztarna kalkulatu aurreko urratsa da.

      Tresna horrekin lortutako informazioa baliozkoa da Espainiako Gobernuaren Trantsizio Ekologikorako eta Erronka Demografikorako Ministerioaren “Karbono-aztarnaren, konpentsazioaren eta karbono dioxidoa xurgatzeko proiektuen Erregistroa”n borondatez sartzeko.


      Neurtzea: murrizteko lehen urratsa.



      Udalsarea 2030eko kideentzako tresna esklusiboak


      BEG isuriak eta karbono-aztarna kalkulatzeko tresnak –udal- zein eskualde-mailan– soilik erabil ditzakete udalerri jasangarrien euskal sareko (Udalsarea 2030) kide diren toki-erakundeek. Tresna horien erabilgarritasuna tokiko politikak ebaluatzeko programaren esparruan ematen da, edo sareko Idazkaritza Teknikoari eskaera eginez udalsarea2030@ihobe.eus helbidean.


      • Udalaren karbono-aztarna kalkulatzeko tresnak udalen instalazioekin eta udalek eskainitako zerbitzuekin lotutako isuriak kalkulatzeko balio du.
      • Eskualdeko erakundearen karbono-aztarna kalkulatzeko tresnak erakundeen instalazioekin eta erakundeek eskainitako zerbitzuekin lotutako isuriak kalkulatzeko balio du.
      • Berotegi-efektuko gas-isurien udal-inbentarioaren tresnak aukera ematen du inbentario hori egiteko klima-aldaketan eragin handiena duten alderdiei buruzko politikak egokitzeko eta hobetzeko, hala nola mugikortasuna, hirigintza-plangintza, udal energia-kontsumoa, hondakinen kudeaketa edo energia-hornidura.
      • Berotegi-efektuko gasen isurien eskualdeko inbentarioaren tresnak aurreko tresnaren erabilera bera du; kasu honetan, eskualdeko erakundeentzat.

      • Euskal Autonomia Erkidegoko CO2 xurgapenen ex ante kalkulagailua


      CO2 ex ante xurgapenen kalkulagailua
      Deskargatu

      Euskal Autonomia Erkidegoko CO2 xurgapenen ex ante kalkulagailua, NEIKER-Tecnaliarekin lankidetzan egina, kudeaketa-tresna bat da, EAEko hainbat erabileratako (basoak, belarki-laboreak, labore iraunkorrak eta larreak) karbono dioxidoaren xurgapenen estimazioa modu errazean kalkulatzen duena, karbono-baliabideak egokiago kudeatzea ahalbidetuz, bereziki karbono-hustulekuak.



      • Klimaren eta energiaren tokiko planak


      tokiko planak egiteko gida
      Deskargatu
      Udalsarea 2030ek gida bat argitaratu du euskal udalerrietarako tokiko klima- eta energia-planak egitea errazteko; klima-aldaketa arintzeko eta hari egokitzeko tokiko plangintza-tresna berria da, LIFE IP Urban Klima 2050 proiektuaren esparruan, toki-administrazioetarako tresnak eta prestakuntza sortzeko ekintza-multzoaren baitan. Euskadiko klima eta energiaren tokiko planak egiteko Gidak esparru metodologiko argia eskaintzen die euskal udalei, klima-aldaketaren aurkako tokiko borrokari aurre egiteko eskura dauden baliabideak eta tresnak nabarmenduz, indarreko nahiz etorkizuneko arau-esparruaren arabera.

      Gainera, Gidak klimaren eta energiaren tokiko planak egitea errazten die edozein udalerri edo eskualderi, haren abiapuntua eta egokitzapenaren eta arintzearen arloan egindako aurrerapenak edozein direla ere. Era berean, Alkateen Klima eta Energia Itunari atxikitako udalerriek metodologia horretan oinarritu ahal izango dute, eta metodologia horrek gidatuko ditu munduko ekimen horren baitako plangintza-eskakizunak betetzen eta horren berri ematen.


      • ERREMINTA-GIDA. Toki-administrazioentzako laguntza energia eta klimaren arloko trantsiziorako
      elaboración planes locales clima y energia
      Deskargatu
      Gida hau udalei, administrazio-batzarrei, mankomunitateei, kuadrillei, gara pen-agentziei eta beste toki-erakunde batzuei zuzenduta dago eta helburu hauek dauzka:


      • Euskadiko toki-administrazioei energia eta klimaren arloko trantsizioarekin lotutako jardueretan laguntzeko proiektu bat diseinatzea, abiaraztea eta egikaritzea, gaitasunen sorketan, euskarri teknikoan, laguntzetan eta aitorpenean oinarrituta dagoena eta eremu horretan eskuragarri dauden baliabideen erabilera maximizatzen lagun duko duten tresnak eta zerbitzuak emango dituena.
      • Euskadiko udalerri eta eskualdeetarako ibilbide-orri bat ezartzea, energia eta klimaren arloko politikak aplikatzea errazteko eta toki-erakundeek arlo horretan duten konpromisoa eta lidergoa agerian uzteko.

      Enpresa eta administrazio publikoentzako egokitzapen-tresnak

      • Kalteberatasuna, arriskua eta egokitzapena Euskadiko kostaldean: Kostaegoki

      Kostaegoki giden helburua da, alde batetik, itsas mailaren igoeraren eta olatuen ondoriozko kostaldeko arriskua identifikatzea hainbat hartzaileri dagokienez: biztanleria, bizitegi- eta industria-lurzorua, hondartzak, kapital-stocka, natura-ingurunea...; eta, bestetik, kostaldeko uholde- eta higadura-mehatxuen inpaktua jasan dezaketen elementuak egokitzeko jarraibide-multzo bat proposatzea, IPCCk ezarritako hiru multzo handien arabera sailkatuta (neurri fisikoak edo egiturazkoak, neurri sozialak eta neurri instituzionalak), bai eta haien tipologiaren arabera ere: babesa, egokitzapena eta prozesua.


      klteberatasunaren eta arriskuaren azterketa
      Deskargatu
      klima aldaketara egokitzeko orientabideak
      Deskargatu


      Arakatzailea

      Bestalde, Kostaegoki arakatzaileak itsas mailaren igoeraren eta olatuen ondoriozko uholde-arriskua erakusten du EAEko kostalderako espezifikoki, klima-aldaketak hartzaile desberdinetan –hondartzetan, azpiegituretan, ukitutako biztanlerian edo jarduera ekonomikoetan– duen inpaktua ezagutzeko aukera emanez.

      Kartografia geoeuskadin ere dago eskuragarri.


      • Udal-kalteberatasuna eta -arriskua

      Kalteberatasun-indizeak eta udalak klima-aldaketaren aurrean duen arriskua tresnak aukera ematen du Euskadiko inpaktuak, kalteberatasuna, arriskuak edo klima-aldaketara egokitzeko neurriak ezagutzeko, aztertuz egungo klima-mehatxu nagusiek zein udalerriri eta zein neurritan eragin diezaioketen. Tresnak aukera ematen du klima-arriskua udal-eskalan edo udalez gaindiko eskalan lehenesteko, 4 inpaktu-kateren arabera: kostaldeko uholdea, ibai-uholdea, bero-boladak eta lehortea.

      Kartografia geoeuskadin ere dago eskuragarri.


      Deskargatu

      Arakatzailea




      Horretarako, klima-aldaketak eragindako arriskuen analisia egin da EAEko 251 udalerrietan, honako kontzeptu hauen arabera:
      • Klima-mehatxua.
      • Mehatxuarekiko esposizioa.
      • Aztertutako ingurunearen kalteberatasuna, sentikortasunak eta egokitzeko gaitasunak osatua..
      • Arriskua, mehatxuaren, esposizioaren eta kalteberatasunaren ondoriozkoa.


      • Klima-agertokien arakatzailea
      klima-agertokien arakatzailea
      Arakatzailea
      Ihoberen klima-agertokien arakatzaileak Euskadiko klima-aldaketari buruzko informazioa modu interaktiboan aurkezten du, kartografia erabiliz informazioa antolatzeko eta aurkezteko bitarteko gisa. Harekin, administrazio publikoak, erakunde pribatuak edo edozein interesdunek lor ditzake etorkizuneko fenomenoen (uholdeak, lehorteak, bero-boladak, etab.) portaera ezagutzeko aukera emango duten klima-agertokiak, bai eta halakoek osasunean, azpiegituretan, natura-ingurunean, ekonomian eta abarretan izan dezaketen eragina ere.

      Kartografia geoeuskadin ere dago eskuragarri.

      Tresna erabiltzaileen profiletara egokitzen da: jakintza-maila txikiagoa duten erabiltzaileentzat serie errazak bistaratzen edo deskargatzen dira, eta gaiari buruzko ezagutza maila aurreratuko pertsonentzako eguneroko datu-fitxategiak deskargatzen dira.

      Bideotutoriala: Nola erabili Ihoberen klima-aldaketaren agertokien arakatzailea


      • Konponbide naturalak

      Naturak konponbide egokiak diseinatzen inspiratu eta lagundu dezake, ekosistemen eta haiek gizarteari ematen dizkioten zerbitzuen propietate batzuk zuzenean erabiliz eta/edo egokituz. Naturan Oinarritutako Konponbide edo Konponbide Natural horiek helburu bat baino gehiagotarako alternatibak eskaintzen dituzte, eta jasangarriak, errentagarriak, erabilera anitzekoak eta malguak izaten dira. Naturarekin lan eginez edo naturari pertsonen zerbitzura lan eginaraziz, gizarte erresilienteago baterantz aurrera egiten da, baliabideekin efizienteagorantz, lehiakorragorantz eta berdeagorantz.


      Alde batetik, ‘Irtenbide Naturalak’ Euskal Autonomia Erkidegoko tokiko eremuan klima-aldaketara egokitzeko gidak sekuentzia metodologiko argia, koherentea eta erraz erreplikagarria eskaintzen die toki-administrazioei, Naturan Oinarritutako Konponbideak –lehendik daudenak nahiz potentzialak– identifikatzeko eta mapatzeko aukera izan dezaten, egokitzapenaren bidean lagunduz. Bestalde, Irtenbide naturalak. EAEko praktika onen sorta katalogoak Euskadiko Naturan Oinarritutako Konponbideak ezartzeko esperientziak ezagutarazten ditu.


      irtenbide naturalak klima aldaketara egokitzeko
      Deskargatu
      irtenbide naturalak eaeko praktika onen sorta
      Deskargatu



      • Erakundeentzako KAra egokitzeko tresna

      erakundeentzako klima aldaketara egokitzeko planak egiteko gidaliburua
      Deskargatu
      Erakundeentzako klima-aldaketara egokitzeko planak egiteko Gidaliburuaren helburua da erakundeei laguntzea beren klima-arriskuen analisian, bai eta klima-aldaketak eragindako inpaktu negatiboen ondorioak murrizten lagunduko duten egokitzapen-neurriak lehenesteko ere.

      Klima-aldaketaren inpaktu ugari jada eragiten ari zaizkie erakundeei, eta gero eta esperientzia handiagoa metatzen da egokitzapen-praktiketan. Hala ere, kasu gehienetan, klima-aldaketara egokitzea oraindik ez dago erakundearen jardueretan txertatuta. Arrakasta duten erakundeak etengabe aldatzen ari den merkatu-ingurune bati ondoen egokitzen zaizkionak dira, aldaketa horiek ekonomikoak, sozialak edo ingurumenekoak ote diren kontuan hartu gabe.


      • Klimaren eta energiaren tokiko planak
      euskadiko klima eta energiaren tokiko planak egiteko gida
      Deskargatu

      Udalsarea 2030ek gida bat argitaratu du euskal udalerrietarako tokiko klima- eta energia-planak egitea errazteko; klima-aldaketa arintzeko eta hari egokitzeko tokiko plangintza-tresna berria da, LIFE IP Urban Klima 2050 proiektuaren esparruan, toki-administrazioetarako tresnak eta prestakuntza sortzeko ekintza-multzoaren baitan. Euskadiko klima eta energiaren tokiko planak egiteko gidak klima-aldaketaren aurkako tokiko borrokari aurre egiteko eskura dauden baliabideak eta tresnak nabarmentzen ditu, indarreko nahiz etorkizuneko arau-esparruaren arabera.


      Gainera, Gidak klimaren eta energiaren tokiko planak egitea errazten die edozein udalerri edo eskualderi, haren abiapuntua eta egokitzapenaren eta arintzearen arloan egindako aurrerapenak edozein direla ere. Era berean, Alkateen Klima eta Energia Itunari atxikitako udalerriek metodologia horretan oinarritu ahal izango dute, eta metodologia horrek gidatuko ditu munduko ekimen horren baitako plangintza-eskakizunak betetzen eta horren berri ematen.


      • Euskadin aplika daitezkeen klima-aldaketara egokitzeko tokiko neurrien jardunbide egokiak
      Euskadin aplika daitezkeen klima-aldaketara egokitzeko tokiko neurrien jardunbide egokiak
      Deskargatu

      Europa, Estatu eta Euskadiko hainbat udalerritan toki-mailan jada abian diren klima-aldaketara egokitzeko jardunbide egokiak biltzen diitu dokumentu honek. Sistemak eta gizakiak klima- aldaketak eragindako inpaktuetara arrakastaz egokitzea badagoela frogatzen dute horrelakoek. Esperientzia horiek klima-aldaketara egokitzeko lanean ari diren Euskadiko udalerriei jakinarazi nahi diegu dokumentu honen bidez, erreferentziako informazioa errazago eskura dezaten eta inspirazio-iturritzat har dezaten komunitate erresiliente eta jasangarriagoak garatzeko bidean.




      • Euskadiko klima aldaketaren egoeretan muturreko prezipitazio gertaerei lotutako euro uholdea
      elaboración planes locales clima y energia
      Deskargatu

      Dokumentu honetan euri-jasak (egun batean gertatzen den euritea) aztertzen dira, klima-aldaketa egoeretan (RCP 8,5 egoeran eta 2041-2070 aldia), bai eta horiek euri-uholdeetan duten eragina ere. Euri-jasen eta euri-uholdeen fenomenoak interes berezia dute saneamendu-sareen diseinuan eta eraginak sortzen dituzte hainbat egituratan.

      Kartografia geoeuskadiko bisorean ikus daiteke. Proiektuaren ziurgabetasuna dela eta, bistaratzea 1:25.000 baino handiagoa den eskalara mugatu da.


      • ERREMINTA-GIDA. Toki-administrazioentzako laguntza energia eta klimaren arloko trantsiziorako
      elaboración planes locales clima y energia
      Deskargatu

      Gida hau udalei, administrazio-batzarrei, mankomunitateei, kuadrillei, gara pen-agentziei eta beste toki-erakunde batzuei zuzenduta dago eta helburu hauek dauzka:

      • Euskadiko toki-administrazioei energia eta klimaren arloko trantsizioarekin lotutako jardueretan laguntzeko proiektu bat diseinatzea, abiaraztea eta egikaritzea, gaitasunen sorketan, euskarri teknikoan, laguntzetan eta aitorpenean oinarrituta dagoena eta eremu horretan eskuragarri dauden baliabideen erabilera maximizatzen lagun duko duten tresnak eta zerbitzuak emango dituena.
      • Euskadiko udalerri eta eskualdeetarako ibilbide-orri bat ezartzea, energia eta klimaren arloko politikak aplikatzea errazteko eta toki-erakundeek arlo horretan duten konpromisoa eta lidergoa agerian uzteko.

      Klima-aldaketarako tresnak ondare naturalaren alorrean

      Natura-ondarearen klima-ekintzarako tresnen helburua da klima-ikuspegia (arinketa, egokitzapena) natura-ondarearen plangintzan eta kudeaketan txertatzen laguntzea eta klima-ekintza sustatzea, Euskadiko natura-ondarea kontserbatzeko legearen, klima-aldaketari buruzko estatuko legearen edo klima-aldaketari buruzko Euskadiko lege-aurreproiektuaren eskakizunak betetzen lagunduz. Eremu babestuak kudeatzeko dokumentuetan klima-aldaketaren integrazioaren diagnostikoa egiteko aukera ematen duten tresnak aurkeztu dira, eta horiek beste plangintza sektorial mota bat berrikusteko ere erabil daitezke. Gainerako tresnak, emaitzak eta kartografia ekosistemen eta espezieen egokitzapena erraztera bideratuta daude, eta kudeaketako administrazio-maila guztietan erabil daitezke, bai eremu babestuetan, bai hiri-eremuetan eta hiri-inguruetan.


      • Euskadiko anfibio-espezieak klima-aldaketara egokitzeko neurriak
      euskadiko-anfibio-espezieak-klima-aldaketara-egokitzeko-neurriak
      Deskargatu

      Natura 2000 Sareko kasu praktikoa


      Txostenaren helburua da Euskal Autonomia Erkidegoko (EAE) Natura 2000 Sareko espazioen Funtsezko Elementuak diren anfibio espezieentzat klima aldaketara egokitzeko neurriak bilatzea, biltzea, hautatzea eta kritikoki aztertzea.


      Informazio hori gomendioak egiteko edo erresilientzia sustatzen duten kudeaketa jarduerak sustatzeko erabiliko da, haien klima arriskua murriztu ahal izateko.



      • Euskadiko intsektu polinizatzaileak klima-aldaketara egokitzeko neurriak
      euskadiko-intsektu-polinizatzaileak-klima-aldaketara-egokitzeko-neurriak
      Deskargatu

      Natura 2000 Sareko tximeleten kasu praktikoa


      Txostenaren helburua da intsektu polinizatzaileentzat klima aldaketara egokitzeko neurriak identifikatzea, haien erresilientzia sustatzeko eta kontserbazio egoera hobea izateko. Horrez gain, azterketa zehatzagoa egin da, arreta Euskal Autonomia Erkidegoko Natura 2000 Sarean jarrita. Hala, klimaren ikuspegitik eguneko intsektu polinizatzaileen espezieentzat (adibidez, tximeletentzat) garatu beharko liratekeen neurriak zehazten dira, Habitat Zuzentarauak babesten dituen espezieak baitira.


      • Euskadiko lehorreko habitaten klima-arriskuaren analisia. Emaitzak

      euskadiko-lehorreko-habitaten-klima-arriskuaren-analisia-emaitzak
      Deskargatu

      Helburua da lehorreko 40 habitaten klima arriskuaren azterketatik lortutako emaitzak laburtzea: Batasunaren Intereseko 27 Habitat (horietatik 7 lehentasunezkoak dira), Habitaten eta Hegaztien Europako Zuzentarauen arabera, eta Erkidegoko Intereseko 13 Habitat, EUNIS sailkapenaren arabera. Informazio kartografiko espezifikoa laburbiltzen eta osatzen duten hiru emaitza mota ematen dira: lehena, Euskadiko 40 habitatetarako klima arriskuaren indizearen osagai guztien batez besteko balio haztatuak jasotzen dituzten taulak, eskualde mailan kudeaketa lehentasunak ezartzeko aukera ematen dutenak; bigarrena, Natura 2000 Sareko 27 espazioetarako (gehienbat lehorreko 40 habitat horiek osatzen dute) batez besteko balio haztatuak jasotzen dituzten taulak, espazio mailan eta erkidego ikuspegiarekin kudeaketa lehentasunak ezartzen laguntzen dutenak; eta hirugarrena, Natura 2000 Sarea osatzen duten 55 KBE, HBBE eta KBE/HBBE eremuetako bakoitzean lurreko habitat bakoitzerako batez besteko balio haztatuak jasotzen dituzten taulak, eremu babestuen mailan kudeatzen laguntzeko.


      • Nola sartu klima-aldaketa Euskadiko naturagune babestuen plangintzan eta kudeaketan
      nola-sartu-klima-aldaketa-euskadiko-naturagune-babestuen-plangintzan-eta-kudeaketan
      Deskargatu

      Natura 2000 Sarearen kasu praktikoa

      Dokumentuaren helburua da eremu babestuetan ekintza klimatikoa erraztea, ikuspegi klimatikoa integratzeko aukera ematen duen metodologia baten bidez. Metodologia 4 Fasek eta 44 irizpidek ditu, klima aldaketa Natura 2000 eremu baten Kudeaketa Planean txertatzeko egin beharreko urratsak ezartzen dituztenak. Tresna horrek autodiagnostikorako eta klima aldaketa kudeaketa dokumentuetan sistematikoki sartzeko gida gisa balio du. Horretarako, arinketa eta egokitzapena sustatzeko erabil daitezkeen gomendioak eta erreferentzia espezifikoak sartu dira eremu babestuen plangintzan. Kasu praktiko bat erabili da, tresna horren potentziala eta lor daitezkeen emaitzen tipologia adibideekin irudikatzeko.


      Dokumentuarekin batera, honako eranskin hauek daude:

      • Natura 2000 Sarearen Kudeaketa Plan bat klima aldaketaren ikuspegitik aztertzeko autoebaluazio-formularioa: 44 irizpideren bidez Natura 2000 Sarearen kudeaketa dokumentu batean ikuspegi klimatikoa sartzea ebaluatzeko txantiloia.
      • EAEko Natura 2000 Sarearen Kudeaketa plan bat klima-aldaketaren ikuspegitik egokitzeko analisirako egiaztapen-zerrenda: Natura 2000 Sarearen kudeaketa dokumentu batean ikuspegi klimatikoa txertatzeko gomendio eta erreferentziak eta 44 irizpide jasotzen dituen egiaztapenen zerrenda.


      • Klima-aldaketaren aldagaia Natura 2000 Sarearen kudeaketa-dokumentuetan integrazioaren adibidea
      klima-aldaketaren-aldagaia-natura-2000-sarearen-kudeaketa-dokumentuetan-integrazioaren-adibidea
      Deskargatu

      Gasteizko Mendi Garaiak (ES2110015) Kontserbazio Bereziko Eremuaren (KBE) kasu praktikoa


      Dokumentuaren helburua da adibide edo kasu praktiko teoriko batekin erakustea nola ikuspegi klimatikoa txertatzeko tresna Natura 2000 Sarearen kudeaketa dokumentu batean aplika daitekeen, eta lor daitezkeen emaitzak ikusaraztea. Horretarako, Euskadiko eremu babestu baten kudeaketa dokumentu guztien (Standard Data Form, II. Eranskina eta III. Eranskina dituzten dekretuak) idazketa aldatu da, aldaketen kontrolarekin, eta arinketa eta egokitzapena txertatuta lor daitekeena agerian uzteko.




      • Euskal Autonomia Erkidegoaren analisi bioklimatikoa klima-aldaketaren agertokietan
      euskal-autonomia-erkidegoaren-analisi-bioklimatikoa-klima-aldaketaren-agertokietan-2
      Deskargatu

      Dokumentuaren helburua da, batetik, analisi bioklimatikoaren potentziala aurkeztea, klima aldaketako agertokien esparruan etorkizunari begira proiektatutako tenperatura eta prezipitazio aldaketak ekologikoki interpretatzeko, eta, bestetik, natura ondarearen ekintza klimatikorako duen ahalmena. Horrez gain, Agertokiak I proiektuko (Ihobe, 2017) RCP 8.5 klima agertokia erabiliz eta indize bioklimatikoek denbora tarte desberdinetan (1971-2000, 2011-2040, 2041-2070 eta 2071-2100) Euskadin izan duten aldakuntza aztertuz egindako analisi bioklimatikoaren emaitzak aurkezten dira.



      • EAE-ren sailkapen bioklimatikorako tresna. Erabilera-gida
      eae-ren-sailkapen-bioklimatikorako-tresna-erabilera-gida
      Deskargatu

      Euskal Autonomia Erkidegoko (EAE) sailkapen bioklimatikoa kalkulatzeko diseinatutako tresna erabiltzeko eskuliburua. Tresna ArcMap programarekin diseinatuta dago, hau da, prozesamendu geoespazialerako ESRIk duen ArcGIS programa multzoaren osagai nagusiarekin, eta beharrezkoa da Advanced lizentzia izatea programa exekutatu ahal izateko. Aplikazio horrek unitate bioklimatikoen kalkulua ahalbidetzen du, edozein klima agertokitarako eta denbora horizontetarako. Rivas-Martinezen sailkapen bioklimatikoan (Rivas-Martinez, 2004) oinarrituta dago diseinatuta, eta soilik makrobioklima Epelerako eta Mediterraneorako, horiek dira-eta EAEn daudenak. Hala ere, tresna honek munduko edozein eskualdetako datu klimatikoak prozesatu ditzake bi makrobioklima horien barruan.


      Tresna honen emaitza makrobioklimen, bioklimen, pisu bioklimatikoen (onbrotipoak eta termotipoak) eta isobioklimen mapa geoerreferentziatu batzuk dira, tif eta shape formatuetan. Laster egongo da eskuragarri online sarbidea, baina honako helbide elektroniko honen bidez eska ditzakezu: info@ihobe.eus.


      • Natura 2000 Sarearen kudeaketa planak klimaren ikuspegitik aztertzeko tresna
      herramienta-para-clasificacion-bioclimatica-capv-guia-uso
      Deskargatu

      Gasteizko Mendi Garaiak KBEaren kasu praktikoa (ES2110015)

      Natura 2000 Sarearen Kudeaketa Plan bateko klimaren ikuspegiaren azterketa erraztera bideratuta dago dokumentua. Horretarako, arintzearen eta egokitzearen ikuspegiari egiten zaion ekarpena aztertzea ahalbidetzen duen metodologia garatu da, 12 irizpideren bidez (6 arintze irizpide eta 6 egokitzapen irizpide). Tresna horrek autodiagnostikoa eta kudeaketa dokumentuetan klima aldaketa sistematikoki txertatzeko gida bat izateko balio du, eta kudeaketa planetan klima ikuspegia diagnostikatzeko tresnaren edukien osagarria ere bada.

      Metodologia bat aplikatzeko 2 kasu praktiko aurkezten dira: Natura 2000 eremu baten Kudeaketa Plan baten azterketa eta espezie talde baten ikuspegitik egindako azterketa sektoriala.


      Dokumentuarekin batera, honako eranskin hauek daude:

      • Natura 2000 Sarearen Kudeaketa Plan bateko klimaren ikuspegia aztertzeko taula: 12 irizpideren bidez (arintzeari buruzko 6 irizpide eta egokitzapenari buruzko 6 irizpide) Natura 2000 Sarearen kudeaketa dokumentu batean klimaren ikuspegia zenbateraino sartu den ebaluatzeko txantiloia.
      • Natura 2000 Sarearen Kudeaketa Plan bateko klimaren ikuspegia aztertzeko egiaztapenen zerrenda: Natura 2000 Sarearen kudeaketa dokumentu batean klimaren ikuspegia aztertzeko irizpideak eta gomendioak jasotzen dituen egiaztapenen zerrenda.


      • Babesleku klimatikoak EAEn dauden Europar Batasunaren eta eskualdearen intereseko habitatentzat
      Refugios-climaticos-para-habitats-de-interes-comunitario-y-regional-de-la-CAPV
      Deskargatu

      Aurretiazko analisia lehorreko habitatentzat

      Dokumentuak natura ondarearen kontserbazioan babesleku klimatikoaren kontzeptua lantzeko aurretiaz egindako azterketa baten emaitza erakusten du. Horretarako, Europar Batasunaren eta Eskualdearen intereseko 8 lurreko habitat erabili dira, Natura 2000 Sareak etorkizunean, klima aldaketaren testuinguruan, babesleku klimatikoak hartzeko duen ahalmena ebaluatzeko.

      Ingurumen-politika

      • KLIMA2050 Klima-aldaketaren Euskadiko Estrategia  
      • KLIMA2050 estrategiaren helmugak eta jarduera-lerroak 

      KLIMA2050 Klima-aldaketaren Euskadiko Estrategia

      Euskadiko klima-aldaketaren aurkako ekintzak bi ardatz nagusi jorratzen ditu: klima-aldaketa moteltzea eta klima-aldaketari egokitzea. KLIMA2050 Klima-aldaketaren Euskadiko Estrategiak ikuspegi orokor batez planteatzen du klima-aldaketaren ingurumen-erronka; horren arabera, politika sektorial guztiek klima-aldaketaren aldagaia integratu behar dute. Ikuspegi integral horrek esan nahi du Eusko Jaurlaritzako sailek aurreikusten dituzten jardunbideak toki eta eskualde mailan gauzatuko direla, jarduera-sektore guztietan. Estrategiaren baitan aurreikusitako jarduera guztiak bat datoz Europar Batasuna alor horretan egiten ari den ahaleginekin eta planteatuta dituen horizonteekin.

      Estrategiak 9 helmuga ezarri ditu, eta horien artean honako hauek nabarmentzen dira:

      • Karbono gutxiko energia-eredu baten alde egitea 
      • Emisiorik gabeko garraio baterantz aurrera egitea 
      • Lurraldearen eta natura-ingurunearen eraginkortasuna eta erresilientzia areagotzea 
      • Berrikuntza bultzatzea 
      • Hobekuntza eta ezagutzaren transferentzia bultzatzea 

      Helmuga horiek betetzeari begira, 24 jarduera-lerro abiatu dira guztira, besteak beste sektore hauetan: industria, garraioa, energia eta hondakinak.

      estrategia vascva de cambio climático 2050

      Estrategia honen aplikazioak lortuko du Euskadik % 80 murriztea bere berotegi-efektuko gasen emisioak 2050 urterako, 2005 urteko emisioak erreferentziatzat hartuta. Gainera, energia berriztagarriak garatzeari eta eraginkortasun energetikoko teknologiak orokortzeari esker, aurreikusten da energia- eta industria-sektoreek % 50eko murrizketak lortzea. Halaber, 2050 urterako espero da energia berriztagarrien kontsumoa azkeneko kontsumoaren % 40 izatea. 


      Deskargatu
      • 2050erako klima aldaketaren Euskadiko estrategiaren bi urtean behingo jarraipena

      KLIMA2050 estrategiaren helmugak eta jarduera-lerroak

      1. Helmuga: karbono gutxiko energia-eredu baten alde egitea 

      Jarduera-lerroak:

      • Eraginkortasun energetikoa hobetzea eta energia-eskaera kudeatzea.
      • Energia berriztagarriak bultzatzea. 
      • Eraginkortasun energetikoaren eta energia berriztagarrien arloko irizpidea sustatzea hiri-ingurunean, “zero emisiodun eraikuntzak” lortzearren. 

      2.Helmuga: Emisiorik gabeko garraio baterantz aurrera egitea

      Jarduera-lerroak:

      • Intermodalitatea eta BEG emisio txikiagoak dituzten garraiobideak bultzatzea.
      • Petrolioaren eratorrien kontsumoa ordeztea. 
      • Garraio-azpiegituretan zaurgarritasun- eta egokitze-irizpideak txertatzea. 

      3.Helmuga: Lurraldearen eraginkortasuna eta erresilientzia areagotzea

      Jarduera-lerroak:

      • Klima-aldaketarekiko erresilientea, konpaktua eta erabileran mistoa den hiri-egitura bultzatzea.
      • Lurralde-estrategian zaurgarritasunaren analisia eta klima-aldaketarako egokitzapena txertatzea. 

      4.Helmuga: Natura-ingurunearen erresilientzia handitzea

      Jarduera-lerroak:

      • Ekosistema naturalen multifuntzionaltasuna sustatzea prozesu biologiko eta geologikoen erregulatzaile gisa.
      • Klima-aldaketaren aldagaia txertatzea kostaldeko eremuen kudeaketan. 

      5.Helmuga: Lehen sektorearen erresilientzia handitzea eta haren emisioak murriztea

      Jarduera-lerroak:

      • Nekazaritza-ekoizpen integratua, ekologikoa, tokikoa eta BEG emisio gutxiagokoa sustatzea.
      • Euskadik karbono-hustuleku gisa duen indarra areagotzea. 
      • Lehen sektoreko praktikak eta kudeaketa klima-baldintza berrietara egokitzea. 

      6.Helmuga: Hiri-hondakinen sorrera murriztea eta zero isurpen lortzea trataerarik gabe

      Jarduera-lerroak:

      • Hiri-hondakinen sorrera murriztea.
      • Bilketaren eta gaikako bereizketaren ratioak areagotzea eta ondoren berrerabiltzea, birziklatzea eta balorizatzea. 

      7.Helmuga: Arriskuei aurrea hartzea

      Jarduera-lerroak:

      • Epe luzera ur-hornidura hainbat erabileratarako bermatzea.
      • Eraikitako ingurunearen eta azpiegitura kritikoen (energia, ura, elikadura, osasuna eta IKTak) erresilientzia bermatzea muturreko gertaeren aurrean. 

      8.Helmuga: Berrikuntza, hobekuntza eta ezagutzaren transferentzia bultzatzea

      Jarduera-lerroak:

      • Berrikuntza sustatzea eta ezagutza zientifikoa hobetzea eta transferitzea.
      • Klima-aldaketaren efektuen monitorizazio- eta jarraipen-sistema bat ezartzea. 

      9.Helmuga: Euskal administrazio publikoa arduratsu, eredu eta erreferente da klima-aldaketaren arloan

      Jarduera-lerroak:

      • Klima-aldaketaren arloan trebetasunak eta gaitasunak eskuratzeko prestakuntza-jarduerak garatzea.
      • Klima-aldaketaren arloan biztanleak sentsibilizatzea, prestatzea eta informatzea. 
      • Zero emisio maila duen administrazio publikoa. 
      • Klimaren arloko ekintzarako erakundeen arteko koordinazio mekanismoak finkatzea. 
      • Euskadi nazioarteko mailan kokatzea klima-aldaketaren arloan. 

      Albisteak

      Ikusi guztiak

      Klima aldaketa

      Gorde

      2023/03/20

      Klima aldaketa

      LIFE Urban Klima 2050 proiektuak Europako Batzordeko monitoreei bere ekintza klimatikoen aurrerapenak erakutsiko dizkie Gipuzkoan

      Proiektuaren erdialdera iritsita, LIFE IP Urban Klima 2050ek NEEMO monitoreen bisita jasoko du martxoaren 20an eta 21ean. Monitore horiek laguntza teknikoa ematen diote Europako Batzordeari LIFE programaren jarraipena egiteko, Euskadin klimaren arloan egindako aurrerapenak eta etorkizunean egingo diren ekintzak zuzenean ezagutzeko.

      Biodibertsitatea, Klima aldaketa

      Gorde

      Biodibertsitatea, Klima aldaketa

      ‘Climate talks’ dokumentalak Euskadi jarri du klima politika integratua praktikatzen duen eskualdearen adibide

      2023/03/14

      Ingurumen-Hezkuntza , Klima aldaketa

      Gorde

      Ingurumen-Hezkuntza , Klima aldaketa

      Ekoetxea Urdaibaik euren CO2-aren isurketak uda baino lehen 300 tonaz murrizteko erronka egin die herritarrei

      2023/03/09

      Klima aldaketa

      Gorde

      Klima aldaketa

      Euskadiko emakumeek eredu jasangarriagoak jarraitzen dituzte mugikortasunean eta elikaduran, baina gehiago jasaten dute pobrezia energetikoa

      2023/03/03

      Klima aldaketa

      Gorde

      Klima aldaketa

      Euskadik 2024ra arte berritu du Regions4 eskualde-gobernuen sarea gidatzeko konpromisoa

      2023/03/01

      Agenda

      Jarduera guztiak

      No hay registros.

      Argitalpenak

      Argitalpen guztiak

      • Klima aldaketa Euskadin generoaren ikuspegitik
      • Euskadiko klima aldaketaren egoeretan muturreko prezipitazio gertaerei lotutako euro uholdea
      • Babesleku klimatikoak EAEn dauden Europar Batasunaren eta eskualdearen intereseko habitatentzat
      • Natura 2000 Sarearen kudeaketa planak klimaren ikuspegitik aztertzeko tresna

      URBAN KLIMA 2050 LIFE PROIEKTU INTEGRATUA

      • LIFE Urban Klima 2050 Integratua
      • Entitate laguntzaileak
      LIFE Urban Klima 2050 integratua Euskadiren datozen urteetarako klima-ekintzarako proiekturik handiena da.

      Europar Batasunak onetsia klima-aldaketa arintzeko eta/edo klima-aldaketara moldatzeko LIFE proiektu integratuen arearen barruan, haren helburu nagusia da Klima Aldaketaren aurkako 2050erako Euskal Autonomia Erkidegoko Estrategia (KLIMA 2050) hiri-eskalan zabaltzea. Euskal lurraldea eraldatzen ari da, guztira 40 ekintza garatuz eta proiektua Euskadiko eta Europar Batasuneko beste eremu batzuetan erreplikatu ahal izango da.

      Ihobe Eusko Jaurlaritzako Ekonomiaren Garapen, Jasangarritasun eta Ingurumen Saileko Ingurumen Jarduketarako Sozietate Publikoa da buru, eta bertan 20 erakundek eta entitatek parte hartzen dute.

      Life Urban Klima 2050_eus


      • 6 urteko iraupena 2025era arte
      • 19,8 milioi euroko inbertsioa.
      • 20 entitate bazkide.
      • 40 ekintza zehatz.
      Deskargatu LIFE IP Urban Klima 2050en informazio-dosierra
      LIFE IP Urban Klima 2050 proiektuak modu koordinatuan lan egiten duten 20 erakunde biltzen ditu.
      • Ihobek Euskal Autonomia Erkidegoko Klima Aldaketaren Estrategiaren (KLIMA 2050) jarraipena egiteko zeregina du, bai eta eragileen eta administrazioen arteko koordinazioa sustatzea ere hura hedatzeko. Enpresa publiko hau proiektuaren liderra eta koordinatzailea da, eta laguntzaile gisa jarduten du bere ekintza gehienak egiteko.

      • Eusko Jaurlaritzako Ekonomiaren Garapen, Jasangarritasun eta Ingurumen Saila –Urdaibai Biosfera Erreserbako Zerbitzuaren eta Portu eta Itsas Gaietako Zuzendaritzaren bitartez– eta Osasun Saila izango dira Eusko Jaurlaritzaren barruan inplikatuta egongo direnak eragileak mobilizatzeko, dagozkien proiektuko ekintzak aurrera eraman ahal izateko.
      • Araba, Bizkaia eta Gipuzkoako foru-aldundien presentzia funtsezkoa da klima-aldaketaren arloko politikak inplementatzeko.
      • EAEko 7 udal (Bakio, Bermeo, Bilbo, Donostia, Gernika-Lumo, Vitoria-Gasteiz eta Zarautz) beren udalerrietan klima-aldaketaren arloko ekintzak inplementatzeko lan egiten dute.
      • EEE (Energiaren Euskal Erakundea) eta URA (Uraren Euskal Agentzia) Eskualdeko Agentziak beren jarduera-eremuekin lotutako hainbat ekintzatan parte hartzen dute.
      • 5 teknologia- eta ikerketa-zentrok (Azti, BC3, Neiker, Tecnalia eta Tecnun) laguntza teknologikoa ematen dute hainbat proiektutan, eta emaitzak hitzaldien, argitalpenen eta abarren bidez hedatzen laguntzen dute.
      • Naturklimak, Gipuzkoako klima-aldaketaren Fundazioak, klima-aldaketaren arloko ekintzak ezartzen ditu Gipuzkoako lurraldean.

      Ohiko galderak

      Sarritan egiten diren galdera guztiak

      Zertarako erabiltzen da UNE-ISO 14064-1:2006 Berotegi-efektuko gasak izeneko araua?

      UNE-ISO 14064-1:2006 Berotegi-efektuko gasak arauak erakunde batek berotegi-efektuko gasen (BEGen) emisioak kuantifikatzeko eta haien gaineko txostena egiteko bete beharreko printzipioak eta eskakizunak zehazten ditu. Beraz, karbono-aztarna kalkulatzeko arauzko oinarri bat da.


      Informazio gehiago nahi izanez gero, hemen kontsultatu daiteke argitalpena:
      Erakundeetan berotegi-efektuko gasen inbentarioak garatzeko UNE-ISO 14064-1:2006 araua aplikatzeko gida metodologikoa

      Nola kalkula dezaket gure jardueraren ondorioz isurtzen diren berotegi efektuko gas kopurua?

      Hainbat metodologia daude jarduera baten ondoriozko isurketak kalkulatzeko. Metodologia horiek Nazio Batuen Erakundeak Klima Aldaketari Buruzko Gobernu Arteko Taldeak (IPCC) nazio mailako inbentarioentzat egiten dituen lanerako liburuetan oinarrituta egoten dira oro har. IPCCak errekuntzako eta prozesuetako isurketak kalkulatzeko isurketa faktoreen berri ematen du.Europar Batasuneko isurketa eskubideen salerosketa araubidearen eraginpeko industriek horretarako Europar Batasunak ezarritako metodologia erabili behar dute.

      Gainerako enpresak modu partzialean oinarritu daitezke metodologia horietan, baita nazioarteko hainbat proiektu interesgarritan (GHG Protocol, esaterako) edo ISO (14.064:2006) araudian ere. Klima Aldaketaren Euskal Bulegoak laster aurkeztuko ditu kalkuluak egiteko hainbat tresna, gure autonomia erkidegoko enpresa mota ezberdinen beharretara egokituta.

      Enpresa batek karbono arrastoa kalkulatu nahi izanez gero, metodo hauetako askorekin kalkulatzen diren zuzeneko isurietatik harago joan behar du eta kontsumitzen dituen lehengaiei, aktiboei, langileen garraioari eta abarrei lotutako isuriak kalkulatu behar ditu.

      Kalkuluak egiteko ez dago metodo bakarra, Erresuma Batuko Carbon Trust etxearen metodologia entzutetsu bihurtu badu ere. Ihobe karbono arrastoa kalkulatzeko metodologia pilotu bat lantzen ari da hainbat euskal enpresarekin, laster arlo honetako zerbitzuren bat eskaintzeko asmotan.

      Berotegi efektuko gas gutxiago isurtzeko aholkuak > Bulegoan

      Bulegoan ordu asko ematen dugu egunean, eta bertan erabiltzen ditugu aparailu elektroniko gehien (faxak, ordenagailuak, inprimagailuak eta abar). Aparailu hauek gure inguruan duten inpaktua nabarmen gutxitu daiteke, eguneroko lanean hainbat gomendio jarraitu besterik ez dugu egin behar. Hara hemen:

      Ordenagailua

      • Itzali ordenagailua ordubete baino gehiagoan erabili gabe egon behar bada; adibidez, bazkaltzeko atsedenaldietan, bilera luzeetan eta lanaldia amaitzean.
      • "Energy Star" logotipoa duten ordenagailuak edo pantailak erosi; hori duten ordenagailuek, behar bezala konfiguratuta, kontsumo txikiagoa dute erabiltzen ari ez garen uneetan.
      • Komenigarria da "bookmark" itzaltze-sistema edo laster-marka duten ekipoak edukitzea; izan ere, sistema horren bidez, teklen sekuentzia egoki batekin, ekipoa deskonekta daiteke, eta itzali zen uneko azken posizioa grabatzen da. Horri esker, itzaltzean genuen laneko posizioa berreskuratzen da ekipoa berriro pizten dugunean.
      • Energia aurrezten duen pantaila-babesle bakarra pantaila beltzean uzten duena da; beraz, pantaila "Black Screen" moduan konfiguratzea gomendatzen da.
      • Ekipoek energia minimo bat kontsumitzen dute itzalita ere; horregatik, korronte-elikagailua deskonektatzea ere komeni da egunaren amaieran.
      • Pantaila lauko monitoreek energia gutxiago kontsumitzen dute eta erradiazio gutxiago igortzen dute.
      • Ordenagailu eramangarriak mahai gainekoak baino eraginkorragoak dira energiari dagokionez.

      Informazio gehiago: Energy Star, Eve, Erosketa publiko berderako ingurumen irizpideak.

      Inprimagailuak eta faxak

      • "Tonerra aurreztu" modua aktibatu inprimatzean edo fotokopiak egitean, aukera hori balego.
      • Ahal den guztietan, zuri-beltzean inprimatu.
      • "Energia aurreztu" modua duten ekipoak (Energy Star, Powersave); horren bidez, erabiltzen ari ez garen uneetan edo itxaronaldietan, kontsumoa minimoa izango da.
      • Astindu toner-kartutxoa amaitzen ari dela adierazten duenean: oraindik ere fotokopia asko egin daitezke.
      • Erabili tinta- edo toner-kartutxo birziklatuak.
      • Erabilitako kartutxoak edukiontzi batean utzi, bilketa errazteko.
      • Erakunde kudeatzaile baimendu batengana jo erabilitako kartutxoak jasotzeko.

      Informazio gehiago: Energy Star, ec.europa, Erosketa publiko berderako ingurumen irizpideak.

      Papera

      • Bi aldeetatik fotokopiatu eta inprimatu, paperaren erabilera erdira jaisteko.
      • "2 orrialde orriko" aukera erabiliz inprimatu.
      • Informatika-euskarrian lan egin: langileen artean posta elektronikoa erabiltzea sustatu, barneko eta kanpoko komunikazioetarako. Barne-komunikazioko informatika-sareen (intraneta) eta posta elektronikoaren bidez, paperik erabili beharrik gabe bidali eta jaso daiteke informazioa.
      • Testuak PCan berrikusi inprimatzeko agindua eman baino lehen, aurrebistaren edo ortografia-zuzentzailearen bidez; horrela, akatsak dituzten dokumentuak inprimatzea saihestuko da.
      • Paper birziklatua erabili (zuritua, klorodun konposaturik gabea eta % 50ean zuntz birziklatuz osatua), bai barne-erabilerako, bai publizitate- edo informazio-liburuxkak egiteko. Inprimagailuaren paper-erretilu bat erabil daiteke horretarako.
      • Bereizi papera gainerako zaborretatik, inprimagailuaren ondoan egongo diren paper erabilientzako paperontzi berezietara botaz. Gero, ohiko bilketa-bideak erabili birziklatzeko.
      • Ez erabili faxen azal-orririk; papera eta bidaltzeko denbora aurreztuko da.
      • Jada inprimaturiko orrien alde zuriak erabil daitezke faxak bidaltzeko, zirriborroak inprimatzeko etab.

      Informazio gehiago: Erosketa publiko berderako ingurumen irizpideak, Energy Star.

      Zein ekarpen egiten dio nire enpresak klima aldaketari?

      Klima aldaketaren eta enpresa sektorearen arteko harremana bi norabidetakoa da. Hasteko, enpresak, beste edozein eragile publiko edo pribatu bezala, berokuntza globalaren erantzule dira, produktu eta zerbitzuak ekoiztu eta kontsumitzen dituzten heinean. Edozein erregai kontsumituta (gas naturala, fuela, petrolioaren gas likidotua, eta abar) berotegi efektuko gasak isurtzen dira (CO2, CH4 eta N2O). Era berean, energia elektrikoa kontsumituta ez da gasik isurtzen kontsumoaren unean, baina gure sistema elektrikoan zentral termikoak erabiltzea eskatzen du (ohikoak edo ziklo bateratukoak) eta horiek erabiltzeak berotegi efektuko gasak isurtzea dakar. Energiaren Euskal Erakundearen kalkuluen arabera, Euskadin, gutxi gorabehera, kontsumitutako kWh elektriko bakoitzeko 459 gramo CO2 isuri ziren 2007an.

      Bestalde, hainbat industriak prozesu isuriak egiten dituzte, beren ekoizpen prozesuen ezaugarri berezien ondorioz. Horrela, lehengaiei karbonoa kentzeak CO2 isuriak sor ditzake, besteak beste, zementuaren, beiraren, karearen sektoreetan. Prozesu kimiko jakin batzuetatik datozen berotegi efektuko gasen isurketak (N2O, gas fl uordunak) ere egiten dira.

      Azkenik, alderantzizko lotura ere badago; izan ere, klima aldaketak hainbat enpresa sektoretan eragin fisiko zuzenak sortuko ditu, datozen urteotan isurketak mugatzeko guk ahalegina egin edo ez. Uholdeen gisako muturreko fenomenoak sarriago gertatuko dira eta horrek mahastizaintza eta ardogintzako sektoreetan, turismoaren, aseguruen, basogintzaren sektoreetan edo oro har izango dituen eraginetan pentsatu behar da. Eragin horiek arintzera bideratutako ekintzei «klima aldaketara egokitzeko ekintzak» esaten zaie eta azken urteotan gero eta gehiago erreparatu zaie ekintza horiei.

      Araudia

      • Acción por el Clima de la Unión Europea Europar Batasunaren Klimarako Ekintza
      • Normativa estatal e internacional relacionada con el Cambio Climático Klima-aldaketarekin zeikusia duen estatuko araudia
      • Acuerdo de París Pairseko Akordioa
      • La política de la Unión Europea en Cambio Climático Europar Batasunaren Klima-aldaketari buruzko politika (ingelesez)

      Link

      Jardunbide egokiak

      Ihobe Eusko Jaurlaritzako Sozietate Publiko bat da. Bere helburua da Ekonomiaren Garapena, Jasangarritasuna eta Ingurumen laguntzea ingurumen-politika garatzen eta ingurumen-jasangarritasunaren kultura hedatzen, Euskal Autonomia Erkidegoan

      • Alameda Urquijo Nº36 - 6ª planta, 48011 - BILBAO
      • 94 423 07 43
      • Kontaktu
      • q euskadi
      • emas
      • aenor certificación ambiental
      • entidad colaboradora para la igualdad de mujeres y hombres<

      @Copyright 2018 Ihobe

      • Web gunearen mapa
      • Jabetza Intelektuala/Pribatasun Politika/ Cookieen Politika

      Ihobe

      Ohar Legala © Ihobe S.A. Urkixo zumarkalea, 36 Zk - 6. solairua, 48011 BILBO

      Telefonoa: 94 423 07 43 - Faxa: 94 423 59 00 - h.el: info@ihobe.eus - Web-gunea: www.ihobe.eus

      Creative Commons License www.ihobe.eus webguneko edukiak Creative Commons Espainia 3.0 Aitorpena daukan lizentzia baten mende daude, aurkakoa adierazten ez bada, behintzat.


      Ihobe


      Ohar Legala © Ihobe S.A. Urkixo zumarkalea, 36 Zk - 6. solairua, 48011 BILBO

      Telefonoa: 94 423 07 43 - Faxa: 94 423 59 00 - h.el: info@ihobe.eus - Web-gunea: www.ihobe.eus

      Creative Commons License www.ihobe.eus webguneko edukiak Creative Commons Espainia 3.0 Aitorpena daukan lizentzia baten mende daude, aurkakoa adierazten ez bada, behintzat.